Bij het maken van een bedrijfsfilm komt nogal wat kijken. Daar sta je dan voor de camera, met het zweet op je voorhoofd te vertellen over je bedrijf met alle ogen op je gericht.
Na een dag filmen en je bedrijf presenteren, vertelt de regisseur je dat je nog even moet wachten voor het monteren oftewel knippen en plakken van de film. Na in spanning te hebben gewacht zie je jezelf terug op beeld en het is totaal niet wat je ervan had verwacht. De film schiet totaal z’n doel voorbij. Zonde van al die geïnvesteerde euro’s. Hoe kun je dit voorkomen?
Laten we eerst eens beginnen met wat een bedrijfsfilm nu eigenlijk is. In feite is het een korte film of video, waarbij in beeld wordt gebracht wat een bedrijf doet en waar het voor staat, zeg maar een korte kennismaking. En net als bij iedere ontmoeting gaat het om de eerste indruk. Ieder mens neemt (koop) beslissingen voor een groot deel op basis van gevoel. Je wilt de kijker overtuigen om zich te identificeren met het bedrijf.
Als je een film maakt is het daarom belangrijk om in de huid te kruipen van de kijker. En stel jezelf voor: hoe leeft je doelgroep? Waar houdt hij van? Wat vindt hij belangrijk om te weten en wat zijn de eventuele pijnpunten? De makers gaan je een aantal vragen stellen en het daarom fijn als je je goed voorbereid. Als eerste komt de vraag: wat voor bedrijfsfilm wilt je? Daarnaast is het goed om te weten wat er allemaal mogelijk is.
Er zijn heel veel soorten manieren om je boodschap in beeld te brengen. We hebben een overzicht gemaakt van de meest voorkomende films waar bedrijven gebruikt van maken.
In maximaal 2 à 3 minuten maakt de kijker kennis met je organisatie. We zien sterke sfeerbeelden van het bedrijf, de processen, producten of diensten, al dan niet aangevuld met korte interviews en een sterke pay off.
Voorbeeld:
Film gemaakt voor Post Service: https://youtu.be/zRAT-mi77Jw
Film gemaakt voor WEpods met 3d animatie https://www.youtube.com/watch?v=t3cljtvnHS8
Op beeld vertellen klanten hun ervaring met het bedrijf, hoe de opdracht tot stand is gekomen en waarin de dienstverlening uitblinkt.
Voorbeeld:
Film gemaakt voor de Vree en Sliepen: https://youtu.be/eZYG4g2OwZM
De boodschap zit verpakt in een filmisch vormgegeven verhaal, door een authentieke uitstraling en stijl te kiezen, zal de film worden onthouden door de kijker. Een commercial is het sterkst als het een bepaalde spanningsboog heeft of humor bevat. Een sterke methode, waarin de kijker aangezet wordt tot actie!
Voorbeeld:
Commercial gemaakt voor Bootcamp Games: https://www.youtube.com/watch?v=S-7dykTgQoQ
Is een grafisch vormgeven filmpje ofwel een computeranimatie met daarin verwerkt de boodschap, aangevuld met bewegende sfeerbeelden. Een ijzersterke manier van presenteren waarbij alle elementen goed bij de kijkers op het netvlies blijven hangen. Alle informatie wordt verteld door een voice-over.
Voorbeeld:
Infomercial gemaakt voor De Nederlanden: https://www.youtube.com/watch?v=VLxRicqf_Fs
Met animaties wordt de boodschap in beeld gebracht. Er komen geen camerabeelden aan te pas, enkel computeranimaties in combinatie met een voice-over en muziek. Om de werking werking van een product of proces goed te visualiseren is dit een goede vorm.
Voorbeeld:
Instructievideo gemaakt voor de Gemeente Ede: https://www.youtube.com/watch?v=3xTsHOKqEQw
Tijdens de opname spreek je rechtstreeks naar de kijker en presenteer je een bepaald onderwerp. Het script, de houding en de eventuele aanvullende grapics om het verhaal te ondersteunen zijn hierin van belang. Door een sterke pitch op deze manier in beeld te brengen, toon je de autoriteit over het onderwerp in kwestie.
Voorbeeld:
Film gemaakt voor de site van &Co producties: http://encoproducties.nl
Beelden, animaties, muziek en voice over presenteren op spectaculaire wijze het event. Alle gasten zitten op het puntje van de stoel en de avond kan beginnen. Echt een top start van de avond!
Een film kan wordt ook vaak ingezet op een beurs. Dan is de lengte van de film vele malen langer en maak je over het algemeen geen gebruik van geluid.
Voorbeeld:
Openingsfilm van ondernemersmanifestatie BOKS https://www.youtube.com/watch?v=o9IPwYfUzEQ
Openingsfilm van het Droomevent: https://www.youtube.com/watch?v=bHXLJlIkUX0
Beursfilm Green Deal : https://www.youtube.com/watch?v=5bkxC8L8N5Y
Ben je eruit voor welke film je wilt gaan? Dan starten we met de productie en daarvoor doorlopen we de volgende stappen:
Tijdens een briefing is het belangrijk om de doelstelling, de doelgroep en de boodschap in kaart te brengen. Om de doelstelling te bepalen zal worden gevraagd: Wat wil je bereiken met de film? Wil je omzet genereren of wil je je bedrijf promoten? Probeer jezelf in te leven in de klant. Wij zijn zijn/haar behoeften of juist angsten? En wat zou de kijker triggeren om tot koop over te gaan? Iedere doelgroep heeft verschillende eigenschappen en kan een boodschap op verschillende manieren interpreteren. Kennis over je doelgroep is belangrijk en daarmee bepaal je het type film. Wordt de film bijvoorbeeld uitgezonden op een evenement of alleen op de website? Tot slot wordt de boodschap bepaald, deze moet positief en duidelijk zijn. Hoe meer boodschappen, des te onduidelijker de film wordt en het z’n doel voorbij schiet.
Na deze uitgebreide briefing gaan de creatieve breinen van Youngwise aan de slag en wordt er een script geschreven. Hierin staat precies vermeld wat je in beeld ziet, hoort en wat er verteld wordt. Om een doeltreffend script te schrijven, ga je in de schoenen staan van de kijker, ben je duidelijk en vermijd je vaktaal.
Als het script naar wens is kunnen de opnamen starten. Sta je zelf voor de lens, dan is het belangrijk om aandacht te schenken aan je uiterlijk en kleding. Een aantal tips:
Vind je het spannend om te presenteren? Oefen dan thuis door de tekst hardop te zeggen tegen jezelf in de spiegel. Of neem het eens op met je mobiele telefoon, zo raak je eraan gewend. De regisseur zal er alles aan doen om ervoor te zorgen dat je je op je gemak voelt en dat het script aansluit op wat bij je past, zodat het een natuurlijk verhaal is.
Natuurlijk mogen de opnamen zoveel over gedaan worden als je zelf wilt. Want bedenk je… zelfs een presentator met jarenlange ervaring heeft meerdere takes nodig voor de perfecte opname.
Na een geslaagde draaidag zal de film worden gemonteerd en worden de beelden bewerkt. Het geluid wordt afgemixt op het juiste niveau en een eventuele voice-over wordt toegevoegd. Een korte bedrijfsfilm neemt ongeveer 1 dag aan montagetijd in beslag.
Spannend! We laten je de eerste versie van de film zien. Ben je ergens niet tevreden over, moet er een zin uit een interview of is een bepaald shot niet helemaal naar wens?
In deze fase kunnen er nog aanpassingen worden gedaan. Het moet immers volledig naar wens zijn!
De rode loper kan uit en de champagne kan worden koud gezet, want de bedrijfsfilm is klaar en zal worden opgeleverd.
En dan? Hoe krijg je dan de film onder de aandacht van je doelgroep? Het succes van een bedrijfsfilm is vaak ook afhankelijk van de vindbaarheid. Google en Youtube zijn ideale platforms om de film te verspreiden. Je kunt ‘tags’ toevoegen aan de Youtube video zodat de vindbaarheid zal toenemen in de resultaten van zoekmachines. Uiteindelijk zal de film ervoor zorgen dat het de aandacht van de doelgroep krijgt.
Er komt dus nogal wat kijken bij het maken van een film en het eeuwige principe gaat ook hier weer op: een goede voorbereiding is het halve werk. Bovenal is het ook enorm leuk om een film te maken. Het is ons vakgebied, daarom wij zorgen voor de uitvoering en werken de stappen tot in de puntjes uit.
Dus leg de rode loper alvast maar uit, want we zetten je volledig in de spotlights zonder zorgen!
Wil je meer ideeën opdoen voor films, kijk dan op ons Youtube kanaal:
Bent u benieuwd wat we voor uw bedrijf kunnen betekenen?
© 2004 - 2023 | Youngwise B.V. - Het bureau uit Ede voor live communicatie & event marketing.