Reptielenmarketing

Mensen die mij kennen, weten dat ik ervan hou om uit te pakken of flink buiten de box te denken. Actie in de tent! Daar wordt niet alleen ik, maar ons hele team blij van. Het mooie is, met een paar trucjes kun jij het ook. Speciaal voor jou heb ik een paar voorbeelden en tips op een rij gezet.

Om te beginnen starten we met liefde voor reptielen. Dat is waar wij wild van worden. Het reptielenbrein wel te verstaan… Het is ons oudste stukje brein dat zorgt voor onze primaire reacties op gevaar of genot. Dit stukje brein maakt in een splitssecond keuzes en zodra je weet hoe dit werkt, ga jij commerciële successen boeken.

Boek snel, op is op!

Hoe het werkt, leg ik uit aan de hand van een aantal voorbeelden. Populaire boekingssites en webshops zijn meesters in het activeren van ons reptielenbrein. Webbezoekers willen vertrouwen hebben voordat ze een aankoop doen. Daardoor reageren ze op triggers zoals klantbeoordelingen en keurmerken. Briljant is de breintrigger om in te spelen op schaarste, denk aan:

  • Boek snel
  • Er zijn nog maar een paar kamers over
  • Op is op
  • Deze aanbieding is nog maar 24 uur geldig

Herken je het? Wedden dat jij er al eens in bent getrapt. En er is meer…

Het reptielenbrein checkt continu: kan ik het vertrouwen, vind ik het sympathiek, is het echt, voelt iets als een autoriteit, maar ook wat is mijn sociale bewijskracht.

Onderbewust activeren

Daarnaast heeft ons reptielenbrein heel veel dingen supersnel door. Zo is er bewezen dat een gelikte stockfoto vele malen minder goed werkt, dan een foto met mensen die echt bij het bedrijf werken. De foto moet een duidelijke focus hebben, scherp zijn en een goed contrast hebben. Het reptiel in ons weet onderbewust direct of het niet oké voelt of onecht is.

40% meer conversie

Laat de persoon op de foto kijken naar het product of naar de call to action en BAM, je ziet al snel een verhoging van 40% in de conversies. Je kunt je wel voorstellen hoe belangrijk het is om in de huid van zo’n beest te kruipen, het levert je in no-time mega veel op!

En wat dacht je van bewegend beeld… Daarmee wordt ons oer-brein supersnel geactiveerd. Want beweging is eten of mogelijk gevaar. Een filmpje werkt daarom vele malen beter, dan stilstaand beeld.

Goed verhaal

Andere triggers die het reptiel in ons activeren zijn simpele boodschappen. Het moet immers snel te begrijpen zijn. Ook werkt het om storytelling toe te passen. Voeg daar emotie aan toe, dan heb je de kikker zo in de emmer.

Speciaal voor jou

En ja, iedereen komt in beweging als we een cadeautje krijgen. In dat geval zijn we zelfs bereid om ons email adres of zelfs telefoonnummer af te geven.  Maar het moet vooral geloofwaardig zijn. Wanneer het nep voelt of te mooi om waar te zijn, haken we direct af. Zonder dat we er overigens lang over nadenken. Het voelt gewoon niet goed of juist wel.

Aan de slag

Er zijn nog zoveel meer triggers om het reptielenbrein van jouw droomklant activeren. Het is een toffe ontdekkingstocht die je heel veel gaat opleveren. En voor je het weet ben je zo goed bezig dat er een massale paddentrek op gang komt.

Ik kan me voorstellen dat je niet kunt wachten om hiermee aan de slag te gaan. Mocht je nu niet weten waar je moet beginnen, dan helpen wij je graag op weg. Ik geef jou een brainstorm met een van onze reptielenexperts cadeau. Boek snel, want op is op! ;-)

Goede zaken!
Lisette

 

 

Bent u benieuwd wat we voor uw bedrijf kunnen betekenen?

Neem vrijblijvend contact met ons op.

© 2004 - 2022 | Youngwise B.V. - Het bureau uit Ede voor live communicatie & event marketing.