NEON Online Magazine

Toen de NEON FOOD bijeenkomsten niet meer door konden gaan, hebben we in no-time een online magazine opgezet met Lisette de Jong als redacteur. Normaal is zij moderator van de events en verzorgt Youngwise alle communicatie en organisatie van deze bijeenkomsten.

Met deze nieuwe opzet van NEON, hebben we het netwerk van en door food ondernemers van de Regio Foodvalley online doorgezet. Niet alleen ontstond er een magazine, maar zag ook de online community het levenslicht. Talloze inspirerende verhalen zagen het levenslicht en werden volop gelezen en gedeeld. Want achter elke deur die openging zit een prachtig verhaal. Ik neem jullie via mijn editorials mee in de verhalen van deze mooie Food ondernemers.

LIEFDE IS… KOEIEN, ROBOTS EN EEN NIEUWE TRUI!

Door: Lisette de Jong

Toen ik een klein meisje was, heb ik vele zomers doorgebracht op de boerderij. Mijn vader had zijn eigen bedrijf in evenementen en horeca. Daardoor was er geen tijd voor vakantie. Dus daar ging ik op m’n fietsje vanuit Rhenen naar de Betuwe, waar diverse ooms en tantes boerderijen hadden. Als vroege vogel vond ik het heerlijk om voor dag en dauw op te staan om mee de koeien te melken, de dieren te voeren en door de stallen te darren. De boerderij was de ultieme plek om hutten te bouwen en urenlang buiten te zijn. 

Toen ik wat ouder werd, wilde ik extra bijverdienen. En daar ging ik weer richting de Betuwe om fruit te gaan plukken. Daar zat ik dan in mijn vakantie tussen de heerlijk geurende aardbeien en bessen. Per doosje kreeg ik uitbetaald, dus het werd een sport om elke dag meer en meer doosjes te vullen. Aan het eind van de vakantie, als mijn vriendinnetjes terugkwamen, had ik net zoals zij een lekker kleurtje en daarnaast zelfs een goed gevuld portemonneetje.

WEER EEN KOE

Voor een boer gaat het leven op de boerderij altijd door. Je leeft met de natuur zoals boer Herman Pieter Prangsma in zijn verhaal vertelt. Wat ik zo mooi vind aan zijn verhaal is dat je ogenschijnlijk gewone velden met gewassen ziet en oerdegelijke koeien ziet lopen. Toch schuilt achter de staldeuren van boerderij Ginkel een bijzondere visie. Ik leerde over niet-kerende grondbewerking en circulair boeren. Voordat ik met Herman Pieter aan tafel ging had ik er nog nooit over gehoord. Voor NEON was ik op zoek naar een landbouwer uit de regio. En toen ik op een ochtend met m’n hond op het klompenpad op de hei aan het wandelen was, trof ik daar vader Prangsma. Hij inspecteerde de velden en ik vroeg hem of ik hem daarover mocht interviewen. Zo kwam het dat ik uiteindelijk met zijn zoon aan tafel kwam, niet wetende dat alles in het teken stond van de Kreelse Koe. Toch weer een verhaal over vee, maar ditmaal weer een met een hele bijzondere insteek.

TRUI BREIEN

Wellicht is het binnenkort wel mogelijk voor de boeren om ook een aantal weekjes bouwvak te nemen. Een robot die al het werk voor je doet, terwijl jij lekker vanaf het strand checkt of het goed gaat. Codian Robotics uit Ede ontwikkelde onlangs al een asperge- & sla robot die de gewassen plukt. Ariane van Codian vertelde dat de foodindustrie nog maar aan het begin staat van alles wat er mogelijk is. Als top drie marktleider van pick & place robots houden ze van simpele oplossingen met een groots effect. Wat er nu al kan is werkelijk gaaf te noemen en dat allemaal vanuit Ede. Het is goed om hardop te dromen en niet een trui te breien pas als het winter wordt. Dat is de tip die ze aan de voedingsindustrie meegeeft. Want als je in de toekomst (nog steeds) voorop wilt lopen, moet je vandaag al beginnen.

ROLLERCOASTER

Heel eerlijk gezegd, als de zon schijnt denk ik nog niet één twee drie aan een nieuwe trui. Maar als het weer ineens onverwacht omslaat, moet je in staat zijn je snel aan te passen. Dit overkwam Edwin van den Oever en Esther Werkman, ofwel Ed & Es van EDES Proeflokaal. Nog geen 8 maanden waren ze aan de slag met hun prachtige nieuwe horecaconcept en de storm raasde Nederland binnen. Ze turnden hun zaak om in een traiteur on demand, compleet met beleving. Van kaarsen tot bloemen en challenges die de mensen in beweging brachten. Alle gerechten met liefde gemaakt, uiteraard met lokale producten of met een bijzonder verhaal. Een rollercoaster was het, ze maakten vele uren en creëerden fans voor het leven. Wanneer ze mij hun reis vertellen, dan kan ik maar een ding denken… wat een powerkoppel is dit! Heel even gaan ze op vakantie om op adem te komen en met alle inzichten er ervaring op zak nieuwe plannen te bedenken.

OP VAKANTIE

Ook voor NEON breekt er een tijd aan van vakantie en wij zijn ons alweer even aan het bezinnen op nieuwe plannen. We hebben de afgelopen tijd vele mooie verhalen mogen delen van foodondernemers. Ieder zo verschillend en allemaal met een grote passie voor het vak. Eén ding staat vast, de verhalen blijven we vertellen. Of het nu is online of met elkaar. En eerlijk gezegd, is dat laatste natuurlijk het mooiste wat er is. Het gaat om de verbinding die je maakt met elkaar en de inspiratie die je opdoet als je andere ondernemers hoort spreken. We zijn al bezig achter de schermen met nieuwe bijeenkomsten te plannen. Wel in een nieuwe vorm, waarbij we net als in de verhalen van NEON Online een kijkje achter de schermen krijgen. Wil je hiervan ook niets missen, zorg dan dat je op de mailinglijst komt.

VAN POSTBODE NAAR POELIER EN VAN FABRIEKSARBEID TOT JONGE MANNEN OP HET BORD!

Daar waar de één door de crisis ineens stuit op een succes en in een razend tempo zijn new born concept ziet groeien tot franchiseorganisatie en de ander die een gestage verkenningstocht houdt binnen de gevestigde orde waar de vrouw de scepter zwaait. En een onderneming met een 65 jaar lange staat van dienst, maar die altijd vernieuwend en innovatief blijft.

TWEE MOGELIJKHEDEN: GAS GEVEN OF NÓG MEER GAS GEVEN

Bij het eerste voorbeeld heb ik het over Henk van Keulen van Onbeschaft, die vorig jaar winnaar werd van Business Event Ede. Als markante cateraar bereidde hij puur en eerlijk festival food vanuit de schaftkeet en op cementmolens, die hij ombouwde tot bbq’s. De crisis was op weg om zijn bedrijf hard te raken. Maar wie Henk een beetje kent, weet dat hij geen minuut stil zit en zo startte hij de DINERfabriek. Het succes vloog hem letterlijk om de oren. Hoewel hij met zijn DINERfabriek nog in de opstartfase zit, moet hij ook vooruitkijken en grote stappen nemen.

STOERE JONGE MANNEN OP DE NEDERLANDSE BORDEN

Hoewel er in het nieuws nog vaak wordt gesproken dat mannen nog steeds businesswereld bestieren, zijn in Agrowereld de dames leading. Ik sprak met Jantine van de Kraats van BoerenBok en zij is een pionier als het gaat om de waarde van mannendieren op de kaart te zetten. Zij verzet zich tegen het feit dat het mannenvlees wordt gezien als bijproduct en vanuit deze overtuiging is zij haar ontdekkingstocht gestart met BoerenBok. Als vrouwelijke ondernemer met een missie in de Agro Food valt zij op en is haar verhaal echt inspirerend te noemen.

WAT WE IN HET KLEIN KUNNEN, KUNNEN WE OOK IN HET GROOT

Het lijkt zomaar een grote stap om van postbode naar poelier te gaan. Toch markeert dit verhaal de start van W&G Brinkhorst. Tijdens mijn bezoek aan het bedrijf keek ik m’n ogen uit. De prachtige hoeveelheid innovatieve machines en ovens in combinatie met een grote groep gedreven mensen, die dagelijks de mega productenrange bereiden. In gesprek met Wilco Brinkhorst ontdekte ik een gedreven ondernemer die met een frisse geest blijft doorbouwen aan het prachtbedrijf. Met liefde voor het product en ondernemerschap in het DNA weet hij de positie van marktleider aan te nemen in ons land. Elke dag bouwt hij verder aan de toekomst die met haar 65 jaar wat hem betreft nog jong is. Er ligt nog veel meer in het verschiet.

ONDERNEMEN IS TOPSPORT

Stuk voor stuk bedrijven deze ondernemers topsport. Net zoals bij de Olympische Spelen heeft ieder zijn discipline en wil daarin uitblinken. Terwijl ik deze brug maak, realiseer ik me ineens dat de Spelen eigenlijk nu in deze periode zouden plaatsvinden. Hoe anders het kan gaan met de topsporters die helemaal klaar waren om voor goud te gaan. Even terugschakelen of juist opschalen, koersen op links wanneer rechts niet werkt en je backhand inzetten als dat je sterkste punt is. De snelste tijd of de hoogste score, alles draait om de cijfers. Net als in de economie. Het lijkt erop dat we economisch geen eremetaal gaan halen dit jaar. In deze editie is Gerben Dijksterhuis van de Rabobank de verslaggever van de wedstrijd die we voeren. Hij geeft zijn deskundige analyse op deze wedstrijd die we als Foodregio spelen tegen de crisis. Dit doet hij door het oog van een sportman, waardoor de paralellen treffend zijn.

TEAMWORK

Goud haal je nooit in je eentje. Want om de topsporter heen staat een heel team van specialisten die zorgen dat het beste resultaat gehaald kan worden. Deze parallel zie ik steeds weer in ieder gesprek met de NEON Food Ondernemers. Ik ben jullie supporter, zeg maar de uitbundige oranjefan die op de tribune zit van het Olympisch Stadion. Ik ben fan en leef mee met elke wedstrijd. Hoewel meedoen belangrijker is dan winnen, is een gouden medaille een ware kroon op het harde werken. De Spelen worden volgend jaar ingehaald, maar ik hoop dat onze NEON Food Ondernemers al veel eerder zullen pieken en goud in de wacht slepen.

ALLEEN BEN JE SNELLER EN SAMEN KOM JE VERDER!

Koffie, vliegen en vega… zo op het eerste gezicht lijken hier geen overeenkomsten tussen te zitten. Toch zijn die er en zelfs nog meer dan je misschien denkt. Hoe dit zit, lees je in deze editorial. 

EEN KETEN IS ZO STERK ALS ZIJN ZWAKSTE SCHAKEL

Zodra er een probleem ontstaat heeft dit invloed op ons allemaal. Iedere ondernemer weet dit maar al te goed en een sterk netwerk om je heen is tegenwoordig meer dan ooit goud waard. Hoe mooi is het dat we juist tijdens de afgelopen maanden nog dichter bij elkaar zijn gekomen, ondanks de 1,5 meter afstand. Businessmodellen worden omgegooid en er ontstaan mooie nieuwe samenwerkingen en nieuwe inventieve ideeën. We overleven, pakken aan en gaan weer door.

Samen komen we eruit, horen we onze overheid continu zeggen. Als mens zijn wij gemaakt om samen te werken en van elkaar te leren. Onlangs las ik het boek ‘De meeste mensen deugen’ van Rutger Bregman, waarin hij met voortreffelijke voorbeelden uit de historie aangeeft hoe diep dit in onze aard ligt verscholen. Samen zijn we weerbaar bij een crisis en inventief bij problemen. Met elkaar kunnen we grootse veranderingen tot stand brengen.

STOPPEN EN DOORGAAN

Food is een primaire basisbehoefte en de keten van samenwerkingen is in deze branche groot. Onze regio staat internationaal hoog aangeschreven als het gaat om food. Voor deze editie van NEON Food sprak ik met Jason van de start up InsectoCycle en hij vertelde dat dit voor hem daadwerkelijk de reden is geweest zich in onze regio te vestigen. De combinatie van het agro landschap met de kennisinstituten is voor zijn bedrijf de voedingsbodem. Boeren die stoppen helpen met een nieuw businessmodel, een volledig nieuwe keten van samenwerken opzetten en samen ondernemen. Een prachtig verhaal waarin Jason laat zien hoe nieuwe voedselbronnen worden aangeboord met een vlieg. Zo zet hij het lokaal ondernemen door de boer in een nieuw licht.

WAARHEID ALS EEN KOE

Maar soms moet je terug naar de basis om vandaaruit weer verder te kunnen bouwen. Een ondernemer die weet te veranderen, zichzelf opnieuw weet uit te vinden en bij een crisis de kracht heeft door te blijven gaan, die maakt het verschil. Als het niet kan zoals het gaat, dan gaat het zoals het kan, zei m’n oma vroeger wel eens tegen me. Op dat moment ging het aan me voorbij, maar in gesprek met ondernemers wordt het toch steeds weer bevestigd. Want zeg nou zelf, het is een waarheid als een koe. Heel letterlijk zelfs wanneer ik in gesprek ben met cateraar en slager Berry. Hij bouwde iets op, maar na 15 jaar stond hij zelf weer in de slagerij. Toen bedacht hij ook nog eens een heel scala aan nieuwe vegetarische producten. Hoe kun je het verzinnen dacht ik, een slager met een vega mind. Het idee ontstond. Er volgden in korte tijd vele gesprekken met talloze mensen uit zijn netwerk over smaak en producten en hij ging aan de slag. Een mooi staaltje omdenken en samenwerken wat in de kassa zijn vruchten afwerpt, want nieuws verspreidt zich snel.

VELE KOPPEN BRENGEN IDEEËN

Iedere innovatie ontstaat bij een klein idee. Ineens is er een gedachte die oppopt “Wat als we het nu eens anders zouden aanpakken?”. De beste ideeën ontstaan bij het koffieapparaat, zei Peter van Gaasbeek tegen me. En ja, want hoeveel bakken koffie zijn we verder wanneer een idee ook echt tot uitvoering komt? Een samenwerking start toch vaak met de uitnodiging om eens een bak koffie met elkaar te doen. Hoe onze economie draait ziet de koffie industrie direct terug in zijn verkoopcijfers. Laten we hopen dat het koffieapparaat snel weer op volle toeren koffie produceert en we samen nieuwe ideeën mogen vormen.

OVERTREFFENDE TRAP

Onze regio staat bol van mooie voorbeelden over hoe de keten van food met elkaar samenwerkt. Steeds weer ontdek ik bij ieder gesprek het grootse netwerk dat schuilgaat achter de food ondernemer. Het is altijd weer een verrassing hoe deze eruit ziet. Ik zie de kwetsbaarheid, de groeipijnen, maar vooral de kracht van het ondernemerschap. De wereld verandert, dat is een gegeven. Daardoor komen we verder en blijven we in beweging. In de blog van Jan-Willem van Food Service Institute Nederland omschrijft hij deze veranderingen. Zijn visie en trends die hij ziet deelt hij met het FSIN netwerk. Kennis is king, maar een sterk netwerk is de overtreffende trap en dat is wat ons allemaal bindt.

Zet ‘m op allemaal en drink veel koffie met elkaar. Op naar nog meer mooie samenwerkingen, briljante ideeën en goede business!

ODE AAN ALLE FOOD ONDERNEMERS

Als ik aan NEON denk, dan denk ik aan Food Ondernemers in onze mooie regio. En denk ik aan ondernemerschap, dan schieten mij een aantal woorden door mijn hoofd; doorzetters, verderkijkers, krachtpatsers en samenwerkers.

Doorgaan waar anderen stoppen heeft ervoor gezorgd dat bedrijven werden gestart, dat je door de groeipijnen heen bent blijven geloven in succes en dat je prachtige bedrijf staat waar je nu staat. Alleen crisis stond in geen enkel businessplan geschreven. We konden niet vermoeden dat wij als ondernemers deze grote uitdagingen het hoofd moesten gaan bieden. Van de een op de andere dag stond de ene branche stil en moest de andere juist stevig aan de bak.

We zien nog de beelden voor ons met hamsterende mensen in de supermarkt. Nieuwsberichten die we tot dan toe alleen nog maar kenden uit werelddelen waar schaarste was. De supermarkten en de voedingsindustrie werden geconfronteerd met een nieuw fenomeen. Productie draaide overuren en dat met alle beperkingen, omdat we aan de nieuwe richtlijnen moesten voldoen. De gezondheid van onze medewerkers stond op nummer een, maar de vraag uit de markt was groot. Dan moet je inventief zijn en zorgen dat je in no-time een plan hebt.

NIEUWE INITIATIEVEN ONTPOPTEN

Hoe anders was het voor de horeca. De deuren dicht, tafels treurig verlaten en terrassen leeg. Het was officieel de zonnigste maand april, gemeten in jaren. Maar de mensen moesten thuisblijven. Echt stilzitten is voor deze ondernemers geen optie. Dus werd er verbouwd, geschilderd en opgeknapt. Klaar voor het ontvangen van de mensen. Alles met een dubbel gevoel. Want als de inkomsten wegvallen, dan gaat het hard. Nieuwe initiatieven ontpopten zich. De drive-tru’s, bezorgdiners, foodtrucks en maaltijdboxen. Hoe waanzinnig om te zien dat de ondernemers met zoveel kracht blijven zoeken naar nieuwe ideeën en met zoveel kracht deze uitdagingen beetpakken. Met de prille heropening van de horeca op 1 juni zijn er talloze aanpassingen gedaan om jullie gasten weer te ontvangen. Jullie zijn krachtpatsers in alle opzichten!

NOOIT EERDER ZIJN WE ONS ZO BEWUST GEWEEST VAN FOOD

Begin van het jaar gingen de boeren op de barricade om duidelijk te maken dat zonder boeren geen voedsel is. We stonden in de file en zagen de emotie. De bevolking is zich in de afgelopen weken meer dan ooit bewust geworden van haar bestaan. Puur voedsel van onze boeren. Boer Roel vertelde dat men vroeger op een boer neerkeek en nu zeggen de mensen ‘wat een mooi werk’. De keten wordt korter en de bewustwording is groter. Waar zijn we zonder de boer!

We zijn allemaal zo verschillend, maar food is wat ons bindt. Uiteindelijk gaat het om de consument die we bedienen met producten en gerechten. Maar de belangrijkste deler is ondernemerschap! Altijd blijven doorgaan, kansen zien en samenwerkingen aangaan. Want in de tussentijd zijn we dichter bij elkaar komen te staan. Ondernemers schoten elkaar te hulp. Dachten met elkaar mee en er zijn prachtige samenwerkingen tot stand gekomen. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en samen zijn we zo supersterk.

Daarmee raken we de kern van NEON, voor en door Food Ondernemers uit onze regio. Normaal zouden we elkaar ontmoeten in het echte leven, nu online en op papier. Maar we blijven met elkaar verbonden en de connecties maken. Ik kan niet wachten jullie weer te mogen zien. Want jullie verhalen inspireren velen en dat moet gedeeld worden. Achter elke deur zit een prachtig verhaal. Daarom blijven we dat doen met deze nieuwe opzet van NEON.

 

Zet ‘m op allemaal, hopelijk tot heel snel weer!

 

Lisette de Jong
Moderator NEON
Eigenaar Youngwise

Namens Gemeente Ede

 

Bent u benieuwd wat we voor uw bedrijf kunnen betekenen?

Neem vrijblijvend contact met ons op.

© 2004 - 2021 | Youngwise B.V. - Het bureau uit Ede voor live communicatie & event marketing.