Employee marketing – Boeien, binden en bewegen!
Tevreden personeel heeft meer over voor het bedrijf en zijn naar hun omgeving super enthousiast over het bedrijf. Een aantal dingen zorgen vaak al voor blij personeel, zoals een personeelsuitje, een cadeau als iemand jarig is en een wekelijkse vrijdagmiddagborrel doen het erg goed. Daardoor voelen mensen zich meer gewaardeerd en zijn ze snel positiever over het bedrijf. Maar vergeet niet dat de belangrijkste factor waardering in de functie en trots zijn op het bedrijf. Deze mensen vertellen het voort en zorgen voor een positief revue voor potentieel personeel.
Het aantrekken van nieuwe werknemers is tegenwoordig erg lastig. Men heeft volop keuze in de markt, dus het is belangrijk dat je de werving constructief en krachtig is. Employee marketing is in deze tijd het toverwoord. Dat betekent dat je planmatig de doelgroep aanvliegt, enthousiast maakt en zorgt dat ze daadwerkelijk bij je gaan solliciteren. We hebben een overzicht voor je gemaakt van de vele mogelijkheden die er zijn. Wat het beste werkt heeft veel te maken met het soort vacature die openstaat en welk type mens je wilt aanspreken hiervoor.
Tip 1: Opvallen tussen alle vacatures
Wat kan je doen om op te vallen binnen de grote massa van vacatures? Allereerst moet de vacature qua vormgeving opvallen. Met het opstellen van de vacaturetekst moet je denken vanuit de doelgroep. Je laat zien wat voor bedrijf je bent en waarom het zo gaaf is voor het bedrijf te werken. Het geeft mensen direct een beeld en motivatie om te reageren. Een vaak gemist punt, maar wel erg belangrijk, zijn de arbeidsvoorwaarden en een salarisindicatie. Kortom een goede vacature is een mix tussen een aanprekende tekst, goede vormgeving en call to action.
Tip 2: Eigen vacaturesite
Maak een aparte vacaturesite, bijvoorbeeld: www.werkenbijbedrijf.nl. Zo kom je super professioneel over en kunnen mensen zich direct meer verdiepen in het bedrijf. Daarnaast hoeft men niet te zoeken op de bedrijfssite, want veelal is de routing hierop niet gericht op sollicitanten. Op deze one page site kun je de huidige werknemers voorstellen, reviews van de werknemers lezen of een direct kennismaken met de toekomstige collega’s door een (vlog)video. Zo ontdekt de sollicitant direct dat het een buitengewoon professioneel, maar bovenal leuk bedrijf is om voor te werken. Vergeet overigens ook niet wat het voor een effect het heeft op je eigen mensen!
Tip 3: Vacature op de homepage
Wanneer je dringend op zoek bent naar personeel en je maakt geen gebruik van een aparte vacaturesite voor je bedrijf, zet dan in ieder geval een opvallende button op de homepage. Het is bekend, dat mensen die moeten zoeken al snel afhaken als ze lang moeten zoeken. Op deze pagina kun je meer achtergrondinformatie geven over het bedrijf, reviews geven of vlogs laten zien. Belangrijk is ook dat er een goede call to action is, zodat ze direct kunnen reageren.
Tip 4: Vacaturevideo
Video is mateloos populair om te gebruiken. Je kunt je bedrijf en vacature op een duidelijke en snelle manier presenteren. Een wervende film is de eerste aanzet tot contact. We zien de medewerkers die de mouwen opstropen en zich klaarmaken voor het mooiste vak van de wereld. Daar wil je toch onderdeel vanuit maken? Uiteraard! Ook kun je denken aan een motion animatiefilm, een voorbeeld hiervan is: https://youtu.be/5HjUjwvWzbs
Vervolgens willen de potentiele medewerkers weten hoe het is om bij je bedrijf te werken. Daarom is het super sterk om deze film te ondersteunen met een behind the scenes vlog door de directe medewerkers van degene die gaat solliciteren. De medewerker trainen we als echte professionele vlogger. Zo weet je dat je leuke collega’s hebt, wat je mogelijk gaat doen en hoe de werkplek eruitziet. Ook hier hebben we een voorbeeld van: https://youtu.be/5HjUjwvWzbs
Tip 5: Social Media
Het inzetten van Social Media is heel erg effectief voor het werven van personeel. Bouw een positieve flow rondom je bedrijfspagina’s van je organisatie. De vacature wordt daarmee geweldig ondersteund. Je kunt de vacature plaatsen en wanneer je een grote groep volgers hebt zal bijvoorbeeld door de likes en retweets het organisch bereik groot zijn. Je kunt dit ook een handje helpen, door de vacature als campagne in te stellen. Hiermee kun je de vacature boosten en wordt het bereik vele malen groter. Doordat je je doelgroep heel goed kunt instellen, is het ook nog eens heel effectief. Een andere tip is het continue verrassend posten over de functie, werkplek en bewuste collega’s. Door deze kleine berichten wordt de buzz rondom de vacature alleen maar groter.
Voor de keuze welk kanaal het beste is om in te zetten is het belangrijk om een duidelijk beeld te hebben wat de doelgroep is voor de vacature.
Tip 6: LinkedIn
LinkedIn is hét professionele netwerk. Met LinkedIn kun je online vacatures maken om openstaande functies onder de aandacht te brengen. Deze kunnen door werkzoekenden worden doorzocht in het LinkedIn-netwerk en worden aanbevolen aan potentiële kandidaten via de functie “Vacatures die u misschien interesseren”.
LinkedIn heeft ook een speciale recruiter tool, waar je nog veel meer kun doen dan alleen de functie promoten. De belangrijkste is dat je gratis InMail berichten kunt sturen aan de mensen, je kunt sollicitanten volgen en beheren, er zijn talloze analysemiddelen, enz. Het nadeel is dat LinkedIn vrijwel alleen door de zakelijk doelgroep wordt gebruikt. Daardoor kun je het niet altijd inzetten voor alle vacatures.
Tip 7: Facebook
Bij Facebook is het eveneens mogelijk om advertenties te plaatsen en te richten op mensen die bepaalde interesses hebben. Een bericht promoten met een afbeelding en een pakkende tekst die de functie beschrijft en verwijst naar de vacature is een mogelijkheid. Maar ook kun je het groter aanpakken door een campagne te starten wanneer je opzoek bent naar mensen.
Tip 8: Twitter
Twitter is het sociale medium waarbij mensen de bekende korte en inspirerende teksten kunnen plaatsen. Wie zegt dat een vacature niet kort en inspirerend kan zijn? In dit bericht kan je met een pakkende tekst de mensen doorverwijzen naar de website waar de vacature staat. Op Twitter zoeken mensen veel op de “hashtags”, dus als je achter je bericht #Vacature #Functie gebruikt, komt jouw bericht langs bij iedereen hier op zoekt.
Tip 9: Instagram
Dit social medium wordt met name gebruikt door de -30 generatie. En wordt voor deze doelgroep succesvol ingezet bij veel organisaties inmiddels. Je kunt verhalen bloggen en delen met mooie beelden. Een update met een beeld creëert veel meer actie dan alleen tekst. Via de zoekbalk kun je de updates zien en bekijken of jouw doelgroep actief gebruik maakt van het platform. Je werkt veel met hashtags en daarmee realiseer je zoekwoorden waarop de functie gevonden kan worden.
Tip 10: Beloning voor de juiste kandidaat
Een hele effectieve manier van het bereiken van geschikte kandidaten is de inzet van het eigen netwerk. Mond-tot-mond reclame is misschien wel de oudste manier om bekendheid te krijgen. Wanneer mensen positief zijn over het bedrijf en trots zijn om er te werken, is dat de beste reclame. Wellicht kennen de medewerkers wel mensen die mogelijk interesse hebben in de vacature. Het aanbrengen van goede kandidaten die daadwerkelijk gaan solliciteren en in dienst komen, wordt beloond met bijvoorbeeld een cadeaubon! Dat werkt altijd super.
Tip 11: Ouderwets effectief
Het is bekend dat jongeren nog maar weinig de krant lezen, zeker het plaatselijke suffertje wordt overgeslagen. Maar wanneer je op zoek bent naar een wat oudere doelgroep is het toch aan te raden om een advertentie in de krant te zetten. Vergeet ook niet het effect van de vaders en moeders die de krant wel lezen en advertentie onder ogen brengen van de werkzoekende. Wel is het aan te bevelen deze conventionele advertentie te doen met een doorplaatsing op de website van de krant of in combinatie met online banners waarop geklikt kan worden.
Ook kan het soms heel effectief zijn om je vacature zichtbaar te maken op het prikbord bij de supermarkt. We weten het, het klinkt super ouderwets, maar dat geeft niets zolang het maar werkt toch? Een andere optie is het zichtbaar zijn op scholen. Het aantrekken van goede stagiairs die vervolgens blijven bij het bedrijf is heel effectief. Vaak worden er ook banenmarkten georganiseerd en dan moet je er gewoon bij zijn. Tot slot is het ook de moeite waard op welke evenementen de doelgroep aanwezig is. Wellicht kun je daar ook zichtbaar zijn en werven.
Het is wel duidelijk dat het werven van vakmensen bijna lijkt op sales. Gelukkig is er heel veel mogelijk om mensen aan te trekken. Hoe je dat doet, met welke middelen en intensiteit, dat hangt af van je doelgroep. Hoe beter je gebruik maakt van de tips, hoe sneller men wordt getriggerd daadwerkelijk te solliciteren.
Heel veel succes & goede zaken!
Lisette de Jong
Bent u benieuwd wat we voor uw bedrijf kunnen betekenen?
© 2004 - 2023 | Youngwise B.V. - Het bureau uit Ede voor live communicatie & event marketing.