5 meest gemaakte fouten bij campagnes

Een gelikte afbeelding of prachtige bedrijfsvideo zijn gemaakt, uren tijd zijn erin gestoken, de openingscampagne van een nieuwe website is helemaal af. De website gaat live en iedereen binnen het bedrijf zit klaar om de drukte aan te kunnen. En dan… helemaal niks! Geen telefoontje, geen aanmelding, bijna geen websitebezoekers. Alle energie lijkt voor niks te zijn geweest. Blijkbaar was de campagne toch anders gegaan dan je vooraf had bedacht. Hoe kan dit nu en wat had je beter kunnen doen?

Wie marketingcampagnes opzet, weet hoe lastig het is om precies dat te bereiken wat je vooraf voor ogen had. Bij het opzetten van een campagne bepaal je altijd eerst een doel, maar of je dat doel haalt, hangt volledig af van wat je laat zien en vertelt in een campagne. Er zijn een aantal fouten die er makkelijk insluipen. Dus weet goed wat je doet.

Zorg voor een concrete doelgroep

Een veel te grote doelgroep, dit komt heel vaak voor. Bedrijven die denken dat iedereen geïnteresseerd is in hun product of dienst. Met hagel schieten noemen we dat. En ja, dan kan je wel eens raakschieten, maar hoe verder je van je doel vandaan staat, hoe moeilijker het wordt om raak te schieten. Maak je doelgroep dus concreet. Denk aan demografische kenmerken, zoals leeftijd, geslacht, afkomst en gezinsgrote of persoonskenmerken zoals interesses, afgeronde studie en hobby’s. Voor een babywinkel is het bijvoorbeeld niet handig om de marketing te richten op 60-plussers en voor luxe hotels is het niet logisch om te targetten op alleenstaande ouders met een laag inkomen.

Binnen een paar seconden je doel duidelijk

Een website, reclameboodschap of tv-spotje kan er nog zo mooi uitzien. Als de bezoeker of kijker niet weet wat hij of zij moet doen, dan gaat er ook weinig gebeuren. Het gebeurt ons vaak genoeg dat we op een website komen en lang moeten zoeken naar wat een bedrijf nu precies doet. Wij nemen dan wel even de tijd, maar dat doen de meeste mensen niet. We zijn snel afgeleid, dus maak je doel binnen een paar seconden duidelijk. Hoe eerder hoe beter zeggen we maar.

Supercliché maar meten is weten

Als een campagne niet werkt, dan gaat er ergens iets mis. Wat we vaak zien is dat er weinig tot helemaal niet gemeten wordt. Meten gaat over de directe resultaten van een campagne. Wat zijn je conversies, zijn er verschillen te zien tijdens, voor en na een campagne? Soms is het lastig te achterhalen of een offlinecampagne werkt of niet. Vaak gaat het hier over conversies die niet één op één te koppelen zijn aan een campagne. Denk maar aan het aantal bezoekers van een ijssalon. Het weer kan meespelen in het aantal klanten op een dag, dus moet je kijken naar een bepaalde periode. Verkocht je vorig jaar 500 ijsjes per week en dit jaar 800 in de tijd dat je een campagne had lopen, dan kan je wel stellen dat de campagne zijn werk doet.

Een onlinecampagne is makkelijker te meten. Op een website is het makkelijker te volgen wat een campagne doet. Via Google Analytics is makkelijk bij te houden wat het aantal websitebezoekers was in de tijd dat je een campagne liet lopen. Als jouw conversiedoel zoveel mogelijk inschrijvingen voor een nieuwsbrief binnenhalen is. Vallen de cijfers tegen? Controleer dan of je advertenties wel kloppen. Met een A/B-test kan je vaak al achterhalen wat wel en niet werkt.

Juiste dosering aan marketing

Het is fijn om powerwoorden te gebruiken. Woorden die stimuleren tot aankoop en woorden die fijn in de oren klinken. Natuurlijk is het goed om aanbiedingen op je website te plaatsen of kortingsacties te promoten, dat moet je ook zeker blijven doen. Maar pas op! Bij een overload aan schreeuwerige marketing zie je vaak dat het juist averechts werkt. De huidige consument wil zelf kiezen wat hij of zij koopt. Push een beetje, maar dus niet te veel. Wij noemen het eigenlijk ook de klant de juiste richting geven.

7x is de nieuwe timing

Iets wat één keer langskomt blijft vaak niet hangen. Stel je maar eens voor aan iemand en probeer die naam een half jaar later nog maar te onthouden. Een campagne heeft inwerktijd nodig. Een merk of product moet een plekje verkrijgen in ons brein, daarvoor moet je het zeven keer tegen komen. Wordt dat plekje niet vaak genoeg bezocht, dan vergeten we het. Gaat het om een totaal nieuw product, dan is het handig om regelmatig in beeld te komen bij je doelgroep. Wil je een heel nieuw bedrijf op de kaart zetten, dan zal een korte campagne weinig resultaat bieden. Ga dus uit van een langetermijnstrategie.

Let er wel op dat je ook hier weer niet overdrijft. Te veel is ook niet goed. Timing en doseren zijn de codewoorden. Bij Youngwise staan we graag in de spotlight, maar ook wij kiezen onze momenten uit ;-)

 

 

Bent u benieuwd wat we voor uw bedrijf kunnen betekenen?

Neem vrijblijvend contact met ons op.

© 2004 - 2022 | Youngwise B.V. - Het bureau uit Ede voor live communicatie & event marketing.