De Golden Circle van Simon Sinek

Regelmatig passen we in de strategiesessies met onze opdrachtgevers de Golden Circle toe.

De Golden Circle is een manier van strategisch denken die we omarmen, met name omdat het zo duidelijk ingaat op de pure overtuiging en de diepste kern van een organisatie.

Bij deze methode – die door Simon Sinek is ontdekt – staat de vraag ‘waarom doe je wat je doet’ centraal.  De Golden Circle is zeker niet iets nieuws, maar zou wat ons betreft echt vaker moeten worden toegepast.

De methode Sinek is waanzinnig eenvoudig. Normaal gezien werken bedrijven vanuit WAT ze verkopen, dus de producten en diensten staan centraal.

HOE je het verkopen van je producten en/of diensten doet, is de volgende stap. Daarbij worden dan alle USP’s als onderscheidend vermogen ingezet.

Er zijn maar weinig bedrijven die goed kunnen vertellen WAAROM ze hetgeen doen wat ze doen.

Echter heeft Sinek na onderzoek ingezien dat de organisaties die werken vanuit het WAAROM vele malen succesvoller zijn. Want als je de waarom vraag kunt beantwoorden, kun je de potentiële opdrachtgevers daadwerkelijk overtuigen. Het geeft een een loyaliteitsgevoel en het geeft vertrouwen. Een sterke basis voor een relatie.

En wat blijkt? De Golden Circle is overal voor te gebruiken. Van kleine tot grote organisaties, voor personen, een evenement of project.

Toch zien we in onze dagelijkse praktijk dat het beantwoorden van deze WAAROM vraag niet altijd makkelijk is. Op de vraag WAAROM doe je met jouw organisatie wat je doet. Komen er nog wel eens de volgende antwoorden voorbij: Omdat het altijd zo ging of om geld te verdienen. Maar dat bedoelen we uiteraard niet met waarom.

Een goede tip bij het beantwoorden van de WAAROM vraag is terug te gaan naar het gevoel. Wat was je pure overtuiging waarin jij het verschil dacht te maken toen jij je bedrijf startte of een product bedacht? Waarin maak jij in de kern het verschil, wat inspireerde en welk gevoel roept het op? Wat was het moment dat je dacht “Go for it!” en waar geloof je nu echt in. Je moet het gaan voelen!  Want zodra jouw WAAROM duidelijk is, ligt de wereld aan je voeten!

Goede zaken!

Lisette de Jong

Bent u benieuwd wat we voor uw bedrijf kunnen betekenen?

Neem vrijblijvend contact met ons op.

© 2004 - 2017 | Youngwise B.V. - Het bureau uit Ede voor live communicatie & event marketing. Werkzaam in de regio Ede, Veenendaal, Rhenen e.o.